اتصال ایران به شبکه حمل و نقل گرجستان و تاجیکستان؛ راه احیای جایگاه ایران در منطقه قفقاز

17

درنشست تخصصی آخرین تحولات کشورهای حوزه قفقاز و تاثیرات آن بر تجارت بین الملل ایران و کشورهای هدف صادرات این حوزه، اتصال ایران به شبکه حمل و نقل گرجستان و تاجیکستان، راه احیای جایگاه ایران در منطقه قفقاز عنوان شد.
به گزارش پایگاه خبری -تحلیلی شاخص اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در پی مناقشات حوزه قفقاز و کمک به تبیین تغییرات تجارت خارجی ایران با کشورهای این حوزه، اقدام به برگزاری نشست تخصصی آخرین تحولات کشورهای حوزه قفقاز و تاثیرات آن بر تجارت بین الملل ایران و کشورهای هدف صادرات این حوزه نمود.
در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، فراز چمنی، معاون مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه متاسفانه پس از تحولات این حوزه بعضا شاهد اظهارنظرهای کارشناسی نشده از سوی افراد مختلف هستیم، افزود: ابراز عقیده درخصوص وضعیت ایران پس از این مناقشه، باید بر اساس مطالعات کارشناسی شده صورت گیرد.
وی در ادامه گفت: ایران به واسطه زیرساخت های راهی، همواره به منزله پل استراتژیک و کشور کلیدی در کریدور شمال جنوب و شرق به غرب بوده است.
چمنی همچنین بر ضرورت رعایت توازن در توسعه شبکه ریلی کشور برای تبادل کالا با کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: درحالی که ترکیه به تمام شبکه ریلی ایران دسترسی دارد، خط آهن ایران به ترکیه در دریاچه وان متوقف می شود و این نشان دهنده تفکر غیراستراتژیک در این حوزه است.
رایزن بازرگانی اسبق سفارت ایران در آنکارا تصریح کرد: این درحالی است که منطقه مواصلاتی قفقاز از شرق در حال اتصال به تجارت چین، از شمال به روسیه و از غرب در حال اتصال به دریای سیاه و ترکیه بوده و با وجود مزیت های پیوستن ایران به راه آهن قفقاز، شاهد عدم حضور در این منطقه هستیم.
چمنی این امر را دلیلی برای عقب ماندن ایران از حوزه تجارت، و مناقشات حوزه قفقاز را موجب یکپارچگی آذربایجان و عدم وابستگی تجاری این سرزمین به ایران دانست و افزود: منطقه قفقاز می توانست راهی برای نفوذ تجاری و سیاسی باشد که تاکنون این فرصت از دست رفته؛ ولی هنوز هم با ابتکار عمل می توان راه ها را باز کرد.
چمنی ارمنستان را گزینه دوم ایران پس از ترکیه دانست و گفت: درصورت توجه ایران به خط آهن قفقاز، می توانستیم در زمان بسته شدن مرزهای ترکیه درزمان شیوع کرونا، به حفظ استقلال خود دربرابر تحرکات کشورهای همسایه و افزایش گزینه های تجارت بین الملل بپردازیم.
معاون مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه ایران مسئولیت خود درکریدور شمال جنوب را تقریبا از دست داده و باید هرچه سریعتر به احیای جایگاه استراتژیک و کلیدی خود در منطقه بپردازد، تصریح کرد: البته ایجاد خط آهن عراق، سوریه و افغانستان نیز اقدامات بسیار مفیدی است که هرچه سریعتر باید انجام شده و ادامه یابد.
چمنی گفت: آنچه در منطقه قفقاز دارای اهمیت است، قابلیت آن به عنوان شاهراه کلیدی برای تعاملات تجاری ایران است.
وی فراهم کردن زمینه برای ارتباط با شرق آسیا را مهم ترین دلیل ترک ها برای توسعه راه ها و شبکه های ارتباطی و ایجاد جذابیت برای تعامل تجاری با این کشور بیان و تصریح کرد: این درحالی است که طی عرض دریای خزر برای چینی ها احتمالاتی چون ایجاد تونل های زیردریا را پررنگ می سازد و نقش ایران و ترکمنستان در این کریدور بیشتر خواهد شد.
رایزن بازرگانی اسبق سفارت ایران در آنکارا، چشم انداز اثر مناقشات حوزه قفقاز برای ایران را تابه حال چشم انداز زیانی دانست و بر ایجاد تعدد مسیرهای حرکتی ایران تاکید کرد.
چمنی با اشاره به حرکت راهبردی ترکیه درعرصه تجارت جهانی، این کشور را رقیب ایران دانست و گفت: ایران ضمن همکاری و توسعه تجارت با این کشور، باید از ابزارها و اهرم های قدرت در روابط منطقه ای و بین المللی بهره مند شود؛ زیرا کشورما به لحاظ قابلیت های طبیعی، استعداد نیروی انسانی و قدرت دانش و تکنولوژی برتر از ترکیه بوده و می تواند با اقدامات کارشناسی و ترسیم راهبرد تجارت خارجی با ترکیه در موضع برد-برد تجارت و رقابت کند.
معاون مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت اتصال ایران به گرجستان و تاجیکستان را از جمله راه حل های احیای جایگاه ایران در منطقه قفقاز دانست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد