اختتامیه نخستین دوره پیاده‌سازی مدل تعالی بازرگانی برگزار شد

15

اختتامیه نخستین دوره پیاده‌سازی مدل تعالی بازرگانی در بنگاه‌های اقتصادی منتخب با حضور جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی شاخص اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: خوشبختانه آمار کارگو ترمینال نشان می‌دهد که طی ۱۰ ماهه دوران کرونا، صادرات استان ۱۶ برابر دوره مشابه سال قبل شده است.
مسعود گلشیرازی با اشاره به فعالیت‌های واحد توسعه کسب وکار افزود: در گذشته نیروی باتجربه و حرفه‌ای در واحدهای بازرگانی شرکت‌ها محدود بود و این نیاز احساس شد که به سمت بهبود محیط کسب وکار برویم. براین اساس، پیاده‌سازی و توانمند سازی اعضای زیست بوم کسب و کار بر اساس مدل تعالی بازرگانی به وسیله فرایند ارزیابی و جایزه تعالی بازرگانی در دستور کار قرار گرفت و استقبال و مشارکت بیش از ۴ هزار نفری از واحدهای اقتصادی استان در برنامه‌های مجازی نشان دهنده نیاز سنجی مناسب بوده است.
وی بر ارتباط میان صنعت و دانشگاه تاکید کرد و ابراز داشت: در همین راستا، طرح پایش و پویش و رویش نیز از سوی اتاق بازرگانی دنبال می‌شود؛ طرحی که از سوی وزارت علوم نیز مورد تقدیر قرار گرفت. در این طرح فعالان اقتصادی یک طرف میز و دانشجویان در طرف دیگر قرار دارند و به تربیت نیروی کارآمد در حین تحصیل منجر می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: با شکل گیری چنین ارتباط‌ هایی سعی کرده‌ایم پایان‌نامه‌های دانشگاهی را به سمت حل مسأله واحدهای تولیدی ببریم و اعتقاد داریم باید در سنین پایین‌تر سرمایه‌گذاری کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانیم از نیروهای متخصص بهره بگیریم.
وی با تاکید بر این که همه این صحبت‌ها و فعالیت‌ها باید نتیجه‌اش را در تولید استان نشان دهد تا بتوان آن را ارزیابی کرد، خطاب به فعالان اقتصادی و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از شما می‌خواهم ایرادات طرح را بگویید تا طرح مورد بازنگری قرار گرفته، راه‌حل‌ها ارائه شود و در ادامه راه عملیاتی‌تر پاسخگوی مسائل واحدهای بازرگانی باشیم.
در ادامه، احسان شهیر مدیر توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، شبکه‌سازی، ارتباط سازی، جامعه سازی و توانمندسازی را چهار راهبرد اصلی این واحد دانست و افزود: مرکز تعالی بازرگانی که یکی از واحدهای هشت گانه توسعه کسب وکار است، به همت انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به برگزاری دوره پیاده‌سازی مدل تعالی بازرگانی در بنگاه‌های اقتصادی منتخب کرد. ایجاد، بهسازی و توسعه زیرساخت های علمی، کاربردی و به کارگیری آنها در واحد بازرگانی شرکت های ایرانی با رویکرد صادرات محور راهبرد این مرکز است.
سپس مسعود باطنی، رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان نیز با بیان توضیحاتی پیرامون فلسفه وجودی طرح، مدل، سازمان اجرایی طرح و گزارش فعالیت‌های انجام شده تصریح کرد: این طرح از کاربردی‌ترین خدمات ارائه دهنده به بنگاه‌های اقتصادی است تا از این طریق ضمن افزایش رقابت‌ پذیری، واحد بازرگانی آنها را در مسیر تعالی قرار دهد.
وی افزود: مدل تعالی بازرگانی (MEM) با تاثیرپذیری از مدل های تعالی موفق دنیا، مخصوصا مدل تعالی سازمانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM) با رویکردی بومی و با محوریت ایجاد، توسعه و بهبود زیرساخت های علمی و به کارگیری آنها در واحد بازرگانی شرکت های ایرانی مبتنی بر توسعه صادرات، متناسب سازی شده و هدف از طراحی و تدوین این مدل، ارائه راهنمایی برای ارتقای بهره وری، تبادل تجربیات موفق و ایجاد فضای رقابتی برای تعالی واحد بازرگانی شرکت هاست.
رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان افزود: این مدل چارچوب جامع مبتنی بر مجموعه ای از ارزش های محوری، معیارها و شاخص ها در حوزه بخش های بازرگانی سازمان است که به مدیران واحدهای بازرگانی کمک می کند با ارزیابی مستمر فعالیت ها، فرایند و نتایج حاصل از عملکرد خود، نقاط قوت و فرصت ها را شناسایی و برای بهبود آنها و رسیدن به یک واحد یادگیرنده و توسعه یافته برنامه ریزی و تلاش کنند.
گفتنی است در پایان اختتامیه نخستین دوره پیاده‌سازی مدل تعالی بازرگانی در بنگاه‌های اقتصادی منتخب، به تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در این طرح لوح تقدیر و تندیس اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد