استاد دانشگاه: اطلاعات اینترنت برای تحقیقات بازار کافی نیست

6

 

موسس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران و از اساتید دانشگاه گفت: اطلاعات موجود در اینترنت برای شروع تحقیقات بازار خوب است، اما کافی نیست.

علیرضا شیرمحمدی در دوره آموزش مجازی تحقیقات بازار مرکز آموزش متسا اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: ورود به بازارهای جهانی نیازمند دسترسی به اطلاعاتی است که عموما در اینترنت یافت نمی شود و نیازمند شبکه ای از ارتباطات تجاری برای دستیابی به آن ها هستیم.

وی گفت: در دنیا برخی از شرکت های بزرگ وظیفه تحقیقات بازار را برعهده می گیرند و برای شرکت ها و تجار این تحقیقات را به نحو احسن به انجام می رسانند، هرچند که امروزه به ارزش پول ملی چنین تحقیقاتی هزینه بر خواهند بود و کمتر شرکتی توان بهره مندی از آن ها را دارد.

شیرمحمدی با ابراز امیدواری نسبت به بازارهای رو به توسعه صادراتی بیان کرد: بازارهای کشورهای عضو اوراسیا با توجه به تعرفه های ترجیحی با ایران، بازارهای آتیه داری محسوب می شوند و به نظر می رسد که در بین کشورهای مقصد، آینده تجاری خوبی داشته باشند.

وی گفت: در کشور روسیه فروشگاه های زنجیره ای زیادی فعالیت می کنند که عموما خریدار محصولات مختلفی هستند و این فروشگاه ها در صورت ورود به معامله با طرف ایرانی، قرارداد محکمی خواهند بست و در بلند مدت خریدار کالا از ایران می شوند.

موسس مرکز دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران، پیرامون محدودیت های به وجود آمده برای تجار ایرانی افزود: امروزه تجارت با کشورهای عضو اوراسیا بخصوص روسیه تسهیل شده است و بعضا مراودات بانکی – مالی بین ایران و برخی از کشورها به وجود آمده است.

وی گفت: یکی دیگر از محدودیت های تجار حجم صادرات آنهاست،زیرا طرف های خارجی عموما حجم بالایی از یک کالا را درخواست می کنند و این موضوع خارج از توان یک تولید کننده است.

شیرمحمدی، ورود شرکت های مدیریت صادرات را راهکار خوبی برای گشایش این گروه تجاری عنوان کرد و افزود، با تجمیع محصولات تولیدکنندگان و سرمایه گذاری در این حوزه شاهد توسعه تجاری بین ایران و سایر کشورها خواهیم بود.

وی گفت: خرما یکی از محصولات با مزیت بالای صادراتی به کشور روسیه محسوب می شود که در صورت دریافت استاندارد و تامین حجم مورد نیاز، صادرات سودآوری می باشد.

شیرمحمدی، بهره مندی از امکانات صندوق ضمانت صادرات ایران را در راستای بهبود فضای تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا ارزشمند دانست و افزود: شما می توانید از طریق صندوق ضمانت صادرات به لیستی از مشتریان معتبر بین المللی دست پیدا کنید.

وی گفت: مطالعات بازار و تولید محتوای اختصاصی مقدمات هر تجارت موفقی محسوب می شود، به شرط آنکه این مطالعه و تولید محتوا تخصصی  هدفمند باشد.

شیرمحمدی افزود: شاید حضور در نمایشگاه های بین المللی همچنان هزینه بر محسوب باشد، اما راهکار سنتی خوبی برای شناخت بازارهای اطراف می باشد.

وی تاکید کرد: ورود به بازارهای مختلف از طریق پلتفرم های B2B  همچنان محبوب است که در این بین کشور هند با داشتن چند سایت بدون محدودیت برای کاربران ایرانی شاخص ترین آن ها به شمار می رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.