اصفهان صدرنشین سایت‌های تجارت الکترونیک

21

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به نمودار مقایسه ای پراکندگی سایت‌های تجارت الکترونیک گفت: در این نموداراصفهان با ۲۷ درصد، تهران ۱۱ و زنجان ۹ درصد صدرنشینی سایت‌های تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌ گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد به نقل از سایت اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، پویا محمودیان در نشست هم‌اندیشی سایت‌های تجارت الکترونیک فعال در حوزه صنایع‌دستی معاون صنایع‌دستی کشور افزود: قم، اردبیل و استان مرکزی با یک درصد کم‌ترین سهم را در این فضا دارند و در تلاش هستیم در تمام استان‌ها ظرفیت این حوزه را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به نمودار سهمی رتبه‌بندی سایت‌های تجارت الکترونیک، افزود: سایت‌های درجه یک با سهم ۱۵ درصدی، مختص صنایع‌دستی و دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند. سایت‌های درجه دو با ۳۲ درصد مختص صنایع‌دستی و فاقد نماد اعتماد الکترونیک‌اند.

همچنین سایت‌های درجه سه با اختصاص سهم ۴۰ درصدی سایت اختصاصی صنایع‌دستی و با تنوع کم هستند. همچنین سایت‌های درجه چهار با ۱۳ درصد چند منظوره‌اند و فروش کالاهای صنایع‌دستی را در کنار سایر کالاها انجام می‌دهند.

شناسایی ۸۰ وب‌سایت رسمی در کشور

معاون صنایع‌دستی با اشاره به این موضوع که پس از سال‌ها توانستیم از شیوه سنتی عبور کرده و به سمت فضای الکترونیک و برخط برویم، افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ وبسایت رسمی در ۱۹ استان و بیش از ۳۰۰ بستر غیررسمی انحصاری فروش محصولات صنایع‌دستی از طریق بخش‌های غیردولتی ایجاد و شناسایی کرده‌ایم که قطعاً آمار غیررسمی بیش از این است.

کیفیت، اصالت و قیمت ملاک شناسایی سایت‌ها

محمودیان کیفیت، اصالت و قیمت کالاهای عرضه شده را به‌عنوان ملاک‌های شناسایی سایت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در آینده اعلام خواهیم کرد سایت‌های درجه یک از چه مزایایی بهره‌مند خواهند شد که دیگر سایت‌ها برای ارتقای جایگاه خود تلاش مضاعفی انجام دهند. همچنین ۵۱ درصد از این سایت‌ها نماد اعتماد الکترونیک دارند و ۴۸ درصد فاقد این نماد هستند.

معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه تجارت الکترونیک ایجاد اعتماد میان کاربران است، اضافه کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اعطای نماد اعتماد الکترونیک به وب‌سایت‌ها هویت صاحب و فعالیت آن کسب‌وکار را تعیین می‌کند. این آمار نشان می‌دهد بیش از نیمی فعالان تجارت الکترونیک در حوزه صنایع‌دستی به بحث اعتمادسازی و فعالیت رسمی اهمیت می‌دهند.

او با اشاره به اینکه ۹۱ درصد سایت‌ها فعالیت درون‌مرزی و ۹ درصد علاوه بر داخل، فعالیت برون‌مرزی دارند، عنوان کرد: با وجود همه مشکلاتی که به‌دلیل تحریم‌ها و انتقال پول وجود دارد، ما درصدد افزایش تعداد سایت‌هایی هستیم که فعالیت برون‌مرزی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.