تجارت ایران با پاکستان

12

دوره آموزش مجازی  آشنایی  با  بازار پاکستان  به همت مرکز آموزش و توسعه سرمایه انسانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار  شد.

به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد، محمود حاجی یوسفی پور رایزن بازرگانی ایران در پاکستان  در این همایش به معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در این کشور پرداخت .

  • پاکستان با جمعیتی برابر ۲۱۰،۹۲۴،۸۶۱ نفر، از لحاظ اقتصادی در رده ۲۶ امین قدرت   اقتصادی جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی(GDP ) قرار دارد.
  • کشور پاکستان نهمین مقصد کالاهای صادراتی ایران شناخته می شود .
  • در سال ۲۰۱۸ از کل واردات ۶۰ میلیارد دلاری بازار پاکستان، فقط ۳۷۴ میلیون دلار آن یعنی ۶/. درصد از نیاز کالایی این کشور مربوط به کالاهای ایرانی بوده است.
  • ایران سی ام شریک تجاری پاکستان شناخته می شود.این در حالیست که چین ،امارات،عربستان و آمریکا و اندونزی ۵ شریک اول تجاری این کشور محسوب می شوند.
  • عمده صادرات کشور پاکستان شامل پارچه (لباس، لباس خواب، پارچه پنبه، نخ)، برنج، کالاهای چرمی، کالاهای ورزشی، مواد شیمیایی، تولیدات، ابزار جراحی، فرش  است.
  • عمده واردات کشور پاکستان شامل نفت، فرآورده های نفتی، ماشین آلات، پلاستیک، تجهیزات حمل و نقل، روغن های خوراکی، کاغذ و مقوا، آهن و فولاد و  چای است.
  • مراجع قانونگذار این کشور تسهیلات فراوانی جهت جذب سرمایه ­گذاری­های خارجی و رفع موانع موجود وضع کردند که این امر سبب افزایش چشمگیر جذب سرمایه­ گذاری خارجی به بیش از هفت برابر زمان شروع اصلاحات گردیده است.
  • نبودن کانال بانکی در حال حاضر بزرگترین مانع گسترش تجارت ایران و پاکستان  است و بدون داشتن روابط بانکی تحقق ۵ میلیارد دلار  مبادلات تجاری تا سال ۲۰۲۱ امکان پذیر نیست.
  • همسایگی و هم مذهب بودن پاکستان با ایران یکی از مزیت های  تجارت با این کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.