توانمند سازی هیئت مدیره چابک

برگرفته از دوره های آموزشی اتاق بازرگانی اصفهان

144

دوره های آموزشی توانمند سازی هیئت مدیره چابک با استقبال بی نظیر اعضای اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به همت مرکز آموزش و توسعه سرمایه انسانی اتاق بازرگانی اصفهان، وبینارهای آموزشی توانمند سازی هیئت مدیره چابک در هفته دوم آذرماه ۱۳۹۹ با شرکت جمعی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان  به صورت کارگاهی برگزار شد.

در این دوره که جمعی از بزرگان صنعت و تجارت استان حضور داشتند اساتید به صورت آکادمیک و اجرایی مباحث مرتبط با توانمند سازی هیئت مدیره را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. مباحثی که در روزهای نهم و دهم آذر ماه به صورت آکادمیک با سخنرانی آقای دکتر یوسفی استاد پیشکسوت دانشگاه شهید بهشتی تهران و اتاق بازرگانی ایران آغاز شد و در ادامه با حضور آقایان دکتر سبحانی، دکتر رنجبران و دکترسلطانی غنی تر گشت.

آقای دکتر یوسفی با تبیین وظایف یک هیئت مدیره موفق در کلاس جهانی تصریح کرد: قواعد موفقیت برای هیئت مدیره در همه جای دنیا ثابت است و اهم آن ها را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

۱- رسیدگی مداوم به پالایش و انجام مأموریت سازمان

۲-پایبندی به روند انتخاب ، جذب و سیاستگذاری ( انتخاب نه براساس سلیقه بلکه براساس مدل شایستگی)

۳-سازماندهی مسئولیت ها ، تعیین اهداف و سنجش عملکرد

۴-سیاست گذاری برای فرآیندها و انتظارات، روشهای استخدام ، ارزیابی و جبران خسارت سازمان

۵-درک دقیق برنامه های سازمانی

۶- پایبندی به اهمیت آموزشهای سازمانی

۷- ایجاد چرخه احترام ، اعتماد و صمیمیت در بین همه اعضا

۸- قرار گیری در جایگاه سفیر سازمان

۹- برقراری ارتباط با افراد خارج از سازمان به منظور پیشبرد اهداف سازمان

۱۰- استقبال از تغییرهای اثربخش در سازمان

در ادامه، ایشان تفاوت های وظایف هیئت مدیره و مدیرعامل را اینگونه  تشریح نمود:

۱- مدیرعامل در سازمان تصمیم گیرنده است  در صورتیکه اعضای هیئت مدیره برای سازمان تصمیم ساز هستند.

۲- مدیرعامل در مورد اولویت و نحوه هزینه کرد سازمان تصمیم می گیرد، در صورتیکه اعضای هیئت مدیره در رابطه با بودجه بندی سازمان ابراز نظر می کنند.

۳- مدیرعامل همواره توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب می شود. لذا جایگاه ساختار سازمانی او با هیئت مدیره  متفاوت است.

۴-مدیرعامل فردی است که به اعضای هیئت مدیره گزارش می دهد و این اعضا هستند که وظیفه دریافت گزارشات را بر عهده دارند.

یازدهم آذرماه، آقای دکتر سبحانی با آوردن مصادیق ارزشمند از تجریبات اجرایی خود به مهم ترین اصول تبدیل شدن به یک هیئت مدیره چابک اشاره نمود، وی تشریح کرد: کسانی  که قصد دارند در آینده  به عنوان عضو هیات مدیره شرکت ها یا مدیرعامل ایفای نقش کنند، لازم است با قانون تجارت آشنا باشند. چراکه افراد ضعیف یا اصطلاحا کوتاه قد، با ورود به موقعیت های هیئت مدیره و مدیرعاملی به فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری  شرکت ها آسیب های غیرقایل جبرانی وارد خواهند کرد و در آینده خود را به لحاظ حقوقی به دردسر خواهند انداخت. ایشان تاکید کرد: هر شرکتی که حداقل یک سهم  از آن در اختیار دولت باشد، می بایست نزد مراجع قانونی و سازمان بازرسی پاسخگو باشد.

وی گفت: اختیارات مدیرعامل را اعضای هیئت مدیره مشخص خواهند کرد  و کلیه امور اجرایی بر عهده ایشان خواهد بود. آقای دکتر سبحانی تاکید کرد که شخص مدیرعامل میتواند از اعضای هیئت مدیره باشد اما این فرد نمیتواند همزمان مسئولیت ریاست هیئت مدیره را بر عهده بگیرد.

دوزادهم آذر ماه، آقای دکتر رنجبران در مورد ویژگی های هیئت مدیره خوب به موارد زیر اشاره نمود:

۱- حضور متخصصین  مختلف در ترکیب هیئت مدیره

۲- پاسخگو بودن

۳- پایبندی به چشم انداز و استراتژی شرکت

۴- ارزش نهادن به تفکر انتقادی

۵-ارزش نهادن به کار تیمی

وی تشریح کرد: اعضای هیئت مدیره به ویژه شخص مدیرعامل در مقابل تمامی تصمیمات اتخاذ شده در سازمان مسئولیت های بزرگی دارند، علی الخصوص در قبال منابع انسانی یک سازمان که ارکان موفقیت سازمان به حساب می آیند.

ایشان تجربیات خود را در داخل و خارج از کشور برای شرکت کنندگان عنوان کردند و اذعات داشتند در پژوهشی که انجام گردیده منابع انسانی دیده نشدن را بعنوان مهمترین عامل ترک کار تعیین کرده اند و سازمان ها باید به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

این دو جلسه از تجربه تا موفقیت بصورت پرسش و پاسخ و گفتگوی افراد برگزار گردید و به همین دلیل مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

سیزدهم آذر ماه، روز پایانی این دوره آموزشی، آقای دکتر سلطانی استاد پیشکسوت دانشگاه اصفهان به تشریح ارکان موفقیت در توانمند سازی هیئت مدیره پرداخت. او وظایف هیئت مدیره، رئیس هیئت مدیره،

مدیرعامل، مدیرمالی و… را تشریح نمود.

ایشان در رابطه با  وظایف رئیس هیئت مدیره گفت: نقش رئیس هیات مدیره در تضمین حاکمیت سازمانی مطلوب در بنگاه اقتصادی، حیاتی محسوب می شود چراکه او محور حاکمیت سازمانی است.

ایشان نقش های دیگر رئیس هیئت مدیره را اینگونه بیان کرد و تاکید نمود که موارد زیر می توانند از اهم وظایف ایشان محسوب شوند هرچند که به این موارد محدود نخواهند شد:

۱-نظارت بر عملکرد هیات و تضمین عملکرد موثر

۲- اطمینان یافتن از  تعادل لازم در ترکیب هیات مدیره به منظور دستیابی به اهداف

۳- اطمینان یافتن از محیط کاری مطلوب برای مدیران، اعضای موظف، غیر موظف و حرفه ای سازمان

۴- برقراری ارتباط موثر با سهامداران در صورت لزوم

۵- پایبندی به آموزش مستمر و توسعهء قابلیتهای اعضاء

۶- ارزیابی مستمر عملکرد اعضای هیئت مدیره

این دوره پس از پنج روز کاری با سخنرانی چهار تن از اساتید دانشگاه و بزرگان صنعت و تجارت به کار خود پایان داد.

گردآوری: سید محمد حسین محمودی، کارشناس مرکز آموزش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد