جدایی صنعت از سیاست؛ راهکار موفقیت صنایع

13

مدیرعامل شرکت متین کیمیا درخصوص چالش های صنایع کشور گفت: اگر سیاست از صنعت جدا شود، قطعا موفق خواهیم شد. سیاست باید از صنعت فاصله بگیرد و با استفاده  از اصل ۴۴ همه صنایع به طرف بخش خصوصی بروند. البته، مدیریت صنایع هم باید خصوصی بشود و الا دستوری فایده ای ندارد.

مهندس فرحبخش در پاسخ به این سؤال که آیا پتانسیل رشد در کشور موجود است یا نه، پاسخ داد: ما باید خودمان را باور کنیم؛ زیرا با توجه به بازار موجود این توان را داریم. ما فراز و فرودهایی داشته ایم؛ اما می توانیم تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم. نیاز ما را به نوآوری و خلاقیت وامی دارد.

وی درباره شرکت متین کیمیا گفت:  شرکت ما در سال ۱۳۷۳ به منظور تولید قطعات پلیمری تاسیس شد و از آن تاریخ تاکنون در زمینه تولید قطعات صنعتی لاستیکی، فلزی، پلاستیکی و ترکیبی لاستیک و فلز در صنایع مختلف و به ویژه خودرو، با بهره گیری از کادری مجرب و متخصص و همچنین، داشتن آزمایشگاهی تخصصی توانسته است تولیدات خود را بر اساس تکنولوژی روز و منطبق با استانداردهای صنعتی عرضه کند.

این فعال اقتصادی با گلایه از فضای حاکم بر صنعت کشور افزود: متاسفانه، اختلاف بین خودروساز و بازار را دلال پر می کند. واقعا یکی از موانع ما همین نکته است. قطعه ساز با مشکل مواجه شده؛ چون با کمبود نقدینگی مواجه است و خودروساز نمی تواند وجهی بپردازد.  خودروساز با فروش نمی تواند هزینه هایش را تامین کند. اکنون پولی که مشتری به خودروساز می دهد، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. در دنیا برای یک دوچرخه این مبلغ را پرداخت می کنند.

وی درباره ایده کسب و کارش گفت: قبل از اینکه تولیدکننده شوم، در هنرستان مدرس بودم. بعد از انقلاب که تحریم ها شروع شد، سازمان صنعت آن زمان نمایشگاهی برگزار کرد و قطعات مورد نیاز را در معرض نمایش گذاشت. من مکانیک تدریس می کردم و جرقه تولید آن زمان در ذهن من زده شد. در آن زمان برای ساخت قطعاتی درخواست دادیم و به کمک هنرجویان ضمن آموزش قطعاتی را تولید کردیم و به محض ثبت شرکت به اتفاق آقای جودکی تولید را شروع کردیم.

مهندس فرحبخش درخصوص استراتژی برای آینده شرکت گفت: آینده را بر اساس شرایط روز، تهدیدها و فرصت ها باید سنجید. سه سال گذشته استرتژی نوشتم و ترامپ و کرونا همه را بر هم زدند. پس آینده را باید با شرایط آینده سنجید. البته، هدف را باید مشخص کنیم؛ اما با تغییرات باید استراتژی هم تغییر کند.

وی درباره مزیت رقابتی و رقیبان شرکت افزود: سه چهار شرکت هستند که با ما رقیب؛ اما رفیق هستند و با هم همکاری و تبادل دانش فنی داریم؛ ولی مزیت ما قطعاتی است که ما برای اولین بار در ایران تولید کردیم.

وی تاکید کرد: در ابتدا نمایندگان و کارشناسان، قطعات ساخته شده ما را بررسی می کردند و درصورتی که به ما تاییدیه می دادند، ما می توانستیم آنها را تولید کنیم. افتخار ما این است که اکثر قطعات برای اولین بار تولید شده و مزیت دیگر ما این است که همواره رضایت مشتریان را فراهم کرده ایم؛ زیرا از کیفیت لازم برخوردار بوده است.

فرحبخش درخصوص استاندارد و دیگر ویژگی های کالاهای تولیدی شرکت تصریح کرد: تعریف استاندارد این است که کالا دارای حداقل کیفیت است؛ ولی کیفیت پایان ندارد و مستمر باید بالا برود و الا رقبا جلو می زنند. ویژگی دیگر، قیمت تمام شده است تا مشتری بماند و ویژگی بعدی زمان تحویل است تا بموقع برسد و الا نارضایتی درست می شود.

وی افزود: در مسیر تولید رضایت مشتری در اولویت است و این رضایت به منابعی مانند تکنولوژی و منابع انسانی نیاز دارد. تکنولوژی هرچه بالاتر باشد، باز هم فرسوده می شود؛ ولی نیروی انسانی هرچه پیش برود، پخته تر می شود.

فرحبخش درخصوص وضعیت موجود گفت: علم اقتصاد می گوید اگر تورم هست، وضعیت موجود را حفظ کن. افرادی غیر از این راه رفتند و کنار گذاشته شدند و باعث شدند تولید به طور شایسته رشد نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد