حضور وزیر راه و شهرسازی در اتاق بازرگانی اصفهان

16

جلسه کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان با حضور وزیر راه و شهرسازی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی شاخص اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمد اسلامی در این جلسه یکی از اصلی ترین محورهای توسعه در هر کشوری را توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی دانست.
در این دیدار وزیر راه و شهرسازی مواردی همچون تسهیلگری در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های راه و شهرسازی در استان، آخرین وضعیت قطار سریع السیر اصفهان – تهران، قطار حومه‌ای شهر اصفهان و آزادراه اصفهان – شیراز، مبحث بندر خشک و لجستیک ریلی، موضوع شهرک صنعتی طلا و مشکلات انبوه‌سازان مسکن را مورد بررسی قرار داد.
برخورداری قطار حومه‌ای اصفهان از مدل مستحکم اجرایی
وزیر راه و شهرسازی در بحث قطار حومه ای اصفهان و لزوم استفاده از مدل مستحکم اجرایی با بیان اینکه همواره مدل مالی طرح از خود آن طرح مهمتر است، گفت: در خصوص پروژه قطار حومه‌ای اصفهان مدل مستحکم اجرایی را دنبال کردیم تا مردم بتوانند از پرتو آن استفاده کنند؛ هرچند با وجود آنکه این طرح دارای بازدهی مالی نیست.
وی با اشاره به اینکه در قانون مرتبط با شرکت قطارهای حومه‌ای، قانونگذار اجازه داده است راه‌آهن، با مشارکت شهرداری‌ها و بخش خصوصی ایجاد شود و اساسنامه آن نیز در ماه‌های گذشته تصویب و ابلاغ شده است، تصریح کرد: مدیران استان نباید در اجرای این پروژه بزرگ و مهم تردید داشته باشند و کار باید با جدیت دنبال شود. همچنین لازم است نسبت سهام در این سرمایه گذاری ۲۵هزار میلیارد تومانی اصلاح شود.
قطار سریع‌السیر اصفهان -تهران به پویایی اقتصاد کمک می‌کند
اسلامی همچنین پس از استماع آخرین وضعیت قطار سریع السیر اصفهان -تهران ضمن دستور پیگیری ویژه در این خصوص، گفت: یکی از اصلی ترین محورهای توسعه در هر کشوری توسعه زیرساخت های حمل و نقلی است، حمل و نقل در ایجاد مسیرهای ارتباطی بین قطب های صنعتی، کشاورزی و گردشگری تاثیر بسزایی دارد و از این رو می‌تواند عامل مهمی برای رونق اقتصادی باشد. در این راستا حمل و نقل ریلی در هر دو بخش بار و مسافر می‌تواند به پویایی اقتصاد کمک کند و با کمترین هزینه ضمن حفظ محیط زیست و عدم تولید آلاینده‌های جوی ترددی آرام، بدون دغدغه، امن و سالم را برای شهروندان به ارمغان آورد.

وی افزود: در این راستا توسعه این صنعت در استان اصفهان که در چهار راه ترانزیتی کشور وجود دارد، از اهمیتی صدچندان برخوردار است.
تصویب دهکده لجستیک در منطقه شرق اصفهان
در حاشیه این جلسه علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: در رابطه با بندر خشک اصفهان، شورای برنامه‌ریزی استان مصوبات لازم را انجام داده و دهکده لجستیک در منطقه سگزی مورد تصویب قرار گرفته و ابلاغ شده است.
وزیر راه و شهرسازی نیز پس از استماع مشکلات اجرایی بندر خشک اصفهان، با بیان اینکه سیاست‌های هم‌پیوند که می توانند همگرایی و هم‌راستایی ایجاد کنند،‌ می‌بایست همچون پیستون‌های قدرتمند در سطح کشور با یکدیگر کار کنند، اظهار داشت: نظام لجستیک به دنبال سروسامان دادن به تولید ایران و رقابتی کردن آن است و در این زمینه لازم است موازی کاری‌ها حذف شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری با حکمروایی دو مقوله جدا از هم هستند، گفت: از آنجایی که مبحث دهکده لجستیک، تجربه جدیدی است، مرزبندی‌ها و تعریف ریل‌گذاری از مباحث اصلی در آن به شمار می‌رود.
درصدی از سودسالیانه صنایع بزرگ استان به سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی اختصاص یابد
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن تبریک عید نوروز و اعیاد شعبانیه مشارکت صنایع بزرگ استان در پروژه های زیرساختی را حایز اهمیت دانست و افزود: تعریف نقشه راه برای تخصیص ۱۰ تا ۲۰ درصدی سود سالانه این صنایع در سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی و تکمیل هرچه سریعتر پروژه های مذکور تاثیر بسزایی دارد.
مسعود گلشیرازی همچنین با اشاره به سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به اصفهان از ارائه پیشنهاد وهان کروبیان درخصوص حذف تعرفه ۵۰۰دلاری از ناوگان ایرانی در قبال اعطای مجوز ورود کامیون های ارمنستانی به ایران خبر داد و این امر را در کاهش هزینه های حمل و نقل کشور حایز اهمیت دانست و خواستار مساعدت حاکمیت در این زمینه شد که با پیگیری وزیر راه در این جلسه موضوع در دستور کار تفاهم دو دولت قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد