دوره آموزش مجازی تدوین مدل تجاری

دوره آموزش مجازی تحقیقات بازار با سخنرانی آقای الحاجی، مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار  برگزار شد.

مدرس:
با سخنرانی
جناب آقای دکتر الحاجی

12

به گزارش مرکز متسا، جناب آقای الحاجی با بیان اینکه سه راس خلق، ارائه و کسب در مدل کسب و کار موجب خلق ارزش می شود، بحث آموزشی خود را آغاز نمود.

وی گفت: اجزای مدل کسب و کار شامل ارتباط با مشتری، کانالها، ارزش های پیشنهادی، بخش های مشتری، ساختار هزینه، مشارکت های کلیدی، فعالیت های کلیدی، منابع کلیدی و جریان های درآمدی  می شوند.

الحاجی گفت: مدیر کسب و کار باید از خود بپرسد که مشتریان او چگونه طبقه بندی می شوند ؟ و او به عنوان صاحب کسب و کار همواره به دنبال خلق کدام ارزش است؟ تا با ایجاد تمایز مشتریان بالقوه را جذب نماید.

ایشان در مورد تقسیم بازار افزود: تقسیم بندی مشتریان موجب هدف گذاری بهتر مدیران می شود. این هدف گذاری کسب .و کار را در جایگاه بهینه خود قرار می دهد و سودآوری را حداکثر خواهد کرد.

ایشان در مورد ارزش های پیشنهادی گفت: تازگی، عملکرد، سفارشی سازی ، انجام کامل کار، طراحی، برند،، قیمت، کاهش هزینه، کاهش ریسک، دسترسی و راحتی در استفاده از مهم ترین شاخص های پیشنهادی برای ارزش نهادن به مشتریان محسوب می شوند.

وی در مورد قیمت گذاری بر مبنای دیدگاه مشتری گفت: شاید روش های مختلفی برای قیمت گذاری نظیر بررسی قیمت تمام شده محصول یا قیمت های رقبا در بازار وجود داشته باشد که هر یک به نوبه خود حایز اهمیت است. اما این روزها بررسی دیدگاه مشتری و کشف ارزش محصول اهمیت پیدا کرده است و این مهم اهمیت مباحثی نظیر شناخت دیدگاه مشتری و تصویر برند را مهم تر کرده است. چراکه نوع خاصی از قیمت گذاری بر مبنای ارزش درک شده توسط مشتری تعریف و تبین  شده است.

وی گفت: فروش دارایی، بهره مندی از حق استفاده، حق عضویت، قرض، اجاره، لیزینگ، خلق مشترک، خدمات واسطه گری و انجام تبلیغات از مهم ترین روش های نوین ایجاد جریان های درآمدی در کسب و کارها محسوب می شوند که هر یک در شرایط خاص خود پاسخگو است.

ایشان در مورد ساختار هزینه ها گفت: هزینه های کسب و کار به انواع هزینه های ثابت، متغیر، صرفه اقصادی ناشی از مقیاس و ناشی از محدوده طبقه بندی می شوند که منابع کلیدی تامین آنها به اقسام فیزیکی، معنوی، انسانی و مالی طبقه بندی خواهند شد.

در پایان افراد شرکت کننده سوالات خود را پیرامون بحث مطرح نمودند و هر یک درباره حوزه فعالیت خود از مدرس سوال نمودند.

گردآوری، سید محمد حسین محمودی. کارشناس مرکز آموزش و توسعه سرمایه انسانی اتاق بازرگانی اصفهان

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد