صادرات سنگ های تزیینی تشکیلاتی نیست

19

مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در اولین جلسه هیات موسس کنسرسیوم توسعه صادرات سنگ های تزئینی در محل اتاق بازرگانی اصفهان گفت: صادرات سنگ های تزیینی کشور بدلیل غیرمنظم بودن و تشکیلاتی نبودن آن پایدار نیست.

به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد، حسام الدین فرهادی دراین جلسه افزود: سنگ های تزیینی ایران بلحاظ معادن غنی و متنوع، پتانسیل هایی دارد که صادرات و بازاریابی آن قابل چشم پوشی نیست.

وی تصریح کرد: در مذاکراتی که برای رفع موانع صادرات سنگ با ایمیدرو داشتیم، با استقبال این بخش دولتی مواجه شدیم و برنامه ها و توافقات خوبی در این راستا حاصل شد. کمیسیون معادن اتاق تمام بضاعت و توان خود را در راستای تسهیل صادرات و رونق بخش سنگ بکار برده است و از اینجا به بعد دیگر خود عزیزان و همکاران صنف سنگ باید راهبری این موقعیت را داشته باشند و من امیدوارم از این فرصت بوجود آمده در راستای منافع ملی کمال استفاده را ببریم و باعث جهش صادرات و تحول در بازار سنگ شویم.

فرهادی افزود: ایمیدرو همچنین به ما اعلام کرده از تشکیل کنسرسیوم صادرات سنگ برای بازاریابی و فروش تا تشکیل یک شرکت توسعه صادراتی حمایت کرده که مباحث مربوط به صادرات سنگ را با کمک ایمیدرو و توان متخصصان صادرات سنگ دنبال کند.

گفتنی است بخاطر برخی از مشکلات ساختاری مانند عدم توانایی برای بازکردن حساب در خارج از کشور و همچنین نداشتن ضمانت اجرایی برای ایفای تعهد افراد در کنسرسیوم، مجبور به تشکیل شرکتی با محوریت اصفهان اما بصورت ملی هستیم.

وی تاکید کرد: این سلسله نشست ها با رعایت قید زمان و با هدف بحث و بررسی جامع و کارشناسی در خصوص تشکیل کنسرسیوم و یا شرکت صادرات محور با نگاه به معایب و محاسن آن و لحاظ صرفه و صلاح صنعت سنگ استان و کشور، با کمک شما اساتید و حتی دیگر کارشناسان و همکاران در قالب کمیته فنی و نهایتا تدوین اساسنامه و استراتژی صادرات برای آن تشکیل شده است.

صنعت فرآوری سنگ ایران توان بالقوه ای دارد

محمداسماعیل مرندی پیشکسوت و عضو هیات موسس کنسرسیوم توسعه صادرات سنگ تزئینی، با بیان اینکه صنعت سنگ ایران توان صادراتی بالقوه ای دارد، اما توان صادرات آن نزدیک به صفر است، گفت: دلیل مشکل این است که برای واحد فرآوری کننده این امکان میسر نیست به کشوری مانند آلمان برود، زیرا هزینه های صادرات و بازاریابی این کشورها بالاست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک کانتینر سنگ ما با ۵۵۰۰ یورو هزینه به آمریکا صادر می کنیم و در مقابل ترکیه همین کانتینر را با ۷۰۰ یورو هزینه ارسال می کند که در خوشبینانه ترین حالت مازاد بر هزینه های ما اگر درآمدی باشد، سود صادر کننده است.

وی تاکید کرد: با این حال ما برای اینکه بتوانیم جای پایی را که قبلا باز کرده ایم حفظ کنیم، هنوز استقامت می کنیم، ضمن آنکه دولت ترکیه از صادر کننده اش در نمایشگاه های بین المللی سرویس و امکانات و حتی حمایت می کند، اما صادر کننده ما بدون پشتوانه و در بدترین حالت در این نمایشگاه ها شرکت می کند.

مرندی تصریح کرد: واقعیت این است که ما توان صادرات را داریم، اما در موارد متعدد برخی از همکاران ما با ارزان فروشی کوپ و با لابی گری، شرکای ما را اغفال کرده و دست ما را برای رقابت، خالی گذاشته اند.

مرندی تصریح کرد: بدلیل نداشتن همین امکانات، مصرف کننده نهایی را نمی توانیم پوشش دهیم، در نتیجه صادر کننده کالا را به رقیب خودش در خارج می فروشد و رقیب ما نیز ترجیح می دهد ماده اولیه به جای فرآوری شده بخرد، زیرا هم برای آنها ارزش افزوده و هم اشتغالزایی دارد.

وی افزود: ما باید با تشکیل کنسرسیوم سنگ راه های نفوذ را ببندیم تا بتوانیم تمام تولیدات مان را به بازار عرضه و صادر کنیم.

مرندی تاکید کرد: امروز میلیون ها متر سنگ فرآوری شده در کارخانه های ما بدون مشتری است که ما باید در این خصوص ریشه یابی کنیم.

وی گفت: پیشنهاد آسکوتک و ایمیدرو برای تشکیل کنسریوم و نیز ایجاد دفاتر در آلمان و ایتالیا بسیار خوب است و به جرات می گویم بعد از سالها اتاق بازرگانی اصفهان تصمیم و قدم درستی را در این خصوص برداشته است و اگر بتوانیم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم، کار به سرانجام می رسد.

این صادر کننده سنگ افزود: ما حمایت دولت را می خواهیم تا مجموعه صادرات سنگ را راه اندازی کنیم و متاسفانه تا می خواهیم حرکتی هم بکنیم، با غوغا سالاری که حقیقت هم ندارد، عنوان می شود که دارند خام فروشی می کنند یا می خواهند ارز از کشور خارج کنند که این آسیبی برای صادرات کشور است.

چین  و هند بیشترین وارد کننده سنگ های تزیینی هستند

محمدعلی حاجی آبادی عضو دیگر هیات موسس کنسرسیوم سنگ اصفهان گفت: ما باید بتوانیم کشورهای مقصد برای صادرات سنگ را شناسایی کنیم که در این راستا مطالعاتی را انجام داده ایم که چین و هند دو مقصد مهم در این خصوص هستند و باید تمام بازار هدف را نیز در نظر گرفت و در این راستا باید دفاترمان را در جاهایی که حمل و نقل دریایی دارد، برای این مهم انتخاب کنیم.

وی افزود: در مطالعه دیگری که انجام شده راندمان کار ما در معدن سنگ مانند جندق ۱۵ درصد است که به عنوان مثال از هر هزار تن، ۱۵۰ تن سنگ مناسب و با کیفیت استخراج می شود که با رعایت راندمان قیمت تمام شده می توانیم این راندمان را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

حاجی آبادی ادامه داد: متاسفانه ما در تامین و نگهداری سنگ های تزیینی هم ضعیف هستیم ، ضمن آنکه آموزش در معادن هم نداریم.

وی تاکید کرد: ما برای خودمان گردابی درست کرده ایم و مقصد و بازار قوی صادرات سنگ را بخوبی شناسایی نکرده ایم.

باید از برندهای دنیا استفاده کنیم

اقتداری از اعضای هیات موسس کنسرسیوم سنگ اصفهان گفت: در اقتصاد بحثی به نام سود عقب ماندگی داریم که متاسفانه ما از این ظرفیت بخوبی نتوانسته ایم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم بنحو احسن از تشکیل کنسرسیوم  و یا شرکت در بحث صادرات سنگ استفاده کنیم و نیاز هست که در این خصوص از برندهای دنیا برای فروش استفاده کنیم تا مشارکت در تولید داخلی داشته باشیم.

اقتداری تصریح کرد: ماده اولیه، انرژی و کارگر ارزان در کشور از مزیت هایی است که باید از آنها بخوبی اسفاده کنیم تا صادرات سنگ ما با کمترین هزینه و بهترین شکل انجام شود.

وی در خاتمه گفت: ما نباید از فناوری سنگ در این بخش غافل شویم، زیرا این مزیت هزینه ها را بسیار پایین می آورد.

آموزش معدن داران بازدهی و خروجی نداشته است

مسعود کاظمی دیگر عضو هیات موسس کنسرسیوم سنگ اصفهان نیز گفت: سالهاست که بر روی بحث آموزش معدن داران کار شده که متاسفانه خروجی خوبی در این خصوص نداشته ایم.

وی افزود: ما باید نقاط ضعف و قوت کنسرسیوم را به درستی مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم، تا بتوان به درستی تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

دیگر اعضای هیعت موسس نیز بر جلوگیری از دوباره کاری و استفاده از فرصت موجود تاکید کردند.

در پایان با تقسیم بندی مباحث بصورت مستقل برای تحقیق و جمع اوری اطلاعات و نظرات کارشناسی هر بخش از ان به یکی اعضا هیات موسس محول شد.

به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد، ایران با ذخیره قطعی بیش از ۴ میلیارد تن سنگ تزیینی، تولید سالیانه حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن کوپ در کشور و بدون اکتشافات جدید تا قریب به ۳۰۰ سال آینده ذخیره برای استخراج، فرآوری و فروش دارد.

بازار جهانی مصرف سنگ تزئینی بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار است. این در حالی است که سهم ایران از این رقم در بهترین حالت و در سال ۹۷ قریب به ۳۰۵ میلیون دلار بوده است که با وضع عوارض صادرات به ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۹۸ کاهش یافته است.

مطابق محاسبات و نظرات تخصصی تشکل های صنفی  این رقم می تواند با وضع مشوق های صادراتی و حذف برخی قوانین و مقررات تا یک میلیارد دلار در سال (در اوایل حرکت) افزایش یابد. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و تعاملات در سطح جهانی بهترین فرصت برای محک جابگزینی مواد معدنی بجای نفت خواهد بود.

همچنین با عنایت به حمایت ایمیدرو از صنعت سنگ تزئینی و استفاده از ظرفیت های دفاتر خارج از کشور این سازمان برای خدمات اداری، بازرگانی و از همه مهمتر نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات، کمیسیون معادن اتاق بازرگانی برآن شد تا با تشکیل هیات موسس کنسرسیوم صادرات سنگ تزئینی حرکتی تدریجی برای تحول تولید و توسعه صادرات را آغاز نماید.

هیات موسس کنسرسیوم سنگ متشکل از ۷ عضو می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.