عدم اولویت گردشگری در سطح کلان، اصلی ترین مسأله در مسیر توسعه این صنعت است

23

درسومین همایش سالیانه گردشگری محور توسعه پایدار استان که به صورت وبیناری و با حضور مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و همچنین مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع ایران برگزار شد، دو رویکرد اساسی در زمینه گردشگری، توجه به برنامه ریزی و توسعه اشکال و شیوه های گردشگری و همچنین محور بودن گردشگری برای توسعه منطقه ای مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی شاخص اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این همایش علی کرباسی زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به نتایج منتشر شده از مطالعه انجام شده در جهاد دانشگاهی اصفهان به سفارش شهرداری اصفهان، تصریح کرد: عدم اولویت گردشگری در سطح کلان، اصلی ترین مسأله در مسیر توسعه گردشگری است که ریشه در اقتصاد نفتی، نگاه سخت افزاری به تولید، تسلط نگرش کوتاه مدت بر سرمایه گذاری و وجه فرهنگی گردشگری دارد.
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در ادامه به مطرح کردن چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﻗﺘﺼﺎد و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻣﻐﺎﯾﺮ، ضعف مدیریت، چند مسئولی بودن دستگاه‌های متولی، تعدد نهادها، بروکراسی اداری و … سبب گریز از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و در واقع چالش های سرمایه گذاری در این حوزه شده اند.
محمد آهویی، مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی، تعرفه و خصوصی سازی شرکت مدیریت منابع ایران، با اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: اهداف این تفاهم نامه، به کارگیری ظرفیت های بالقوه و بالفعل حاشیه سدها و سایر منابع آبی کشور، آشنایی گردشگران با مسائل حوزه آب، ایجاد زیرساخت برای اشتغالزایی در این حوزه و غیره است.
آهویی در ادامه، اهم اقدامات انجام شده پس از انعقاد این تفاهم نامه را نیز تشریح کرد و ظرفیت های گردشگری منابع و تاسیسات آبی شناسایی شده از ۲۱ شرکت را توضیح داد.
فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با بیان اینکه در استان اصفهان ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که لازم است این ظرفیت ها به شبکه گردشگری برگردد، گفت: بهینه است که بخش دولتی و بخش خصوصی در کنار هم وارد عمل شده و با شناخت سنگلاخ ها و موانع برنامه ریزی صورت گیرد تا مشکلات برطرف شود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با ذکر این نکته که در حال حاضر نیز برنامه جامعی برای گردشگری وجود دارد، افزود: تعداد اقامتگاه ها در استان اصفهان افزایش پیدا کرده و از عدد ۱۰ هزار به ۳۰ هزار رسیده است؛ علاوه بر این در شهرستان خور و بیایانک، گردشگری طبیعی محوریت پیدا کرده است.
الهیاری از رتبه اول اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بوم گردی سخن گفت و اظهار کرد: مهمترین رویداد گردشگری در حال حاضر در کشور، بازاریابی گردشگری نمایشگاه بین المللی تهران است که انتظار می رود بخش خصوصی با تمام قوا نیز شرکت کند.
وی در ادامه، آثار تاریخی ثبت جهانی شده در رابطه با آب را در اصفهان برشمرد و اضافه کرد: اصفهان، با مشکل کمبود آب مواجه است و نباید در حوزه گردشگری آب تنها به رودخانه و سد بسنده شود و لازم است خلاقانه رفتار شود؛ برای مثال قنات ها و آب انبارهایی در استان وجود دارد که ثبت ملی شده اند و تعداد آنها قابل ملاحظه است. علاوه بر این ۹ کاروانسرا به زودی در استان ثبت ملی خواهند شد که رتیه بندی گردشگری اصفهان را متحول خواهند کرد.
در ادامه این همایش مجازی، تعدادی از فعالان حوزه گردشگری، مباحث مختلفی از جمله، هنر محیطی و توسعه گردشگری پایدار، گردشگری سخت که رویکردی برای توسعه پایدار گردشگری در مناطق بکر و آسیب پذیر است و همین طور ارزیابی و سطح بندی ظرفیت های جوامع محلی در توسعه پایدار جاذبه های آبی، ارائه شد.
در انتها بیانیه این همایش قرائت شد و با توجه به برند و جایگاه اصفهان و همچنین به منظور هم‌افزایی دانش و مهارت، توجه به مباحث نو و جدید، اقدامات انجام شده در زمینه صنعت گردشگری، مقرر شد به گونه ای برنامه ریزی شود که از سال آینده این همایش در سطح بین المللی برگزار، تا با برنامه ریزی درست، به یک رویداد بین المللی و با جاذبه گردشگری پایدار (علمی و آموزشی) برای کشور، استان و شهر اصفهان تبدیل شود.

همچنین، به منظور پیگیری دستاوردهای همایش و همچنین، برنامه ریزی برای همایش های سالانه و در صورت نیاز همایش های موضوعی تخصصی، دبیرخانه دائمی همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اصفهان در محل دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاخص اقتصاد