ماهیت برخی از مشاغل با فضای دورکاری همخوانی ندارد

7

مدرس دانشگاه و مشاور منابع انسانی سازمان ها گفت: بحران حال حاضر، مدیران را به بهره مندی از دورکاری سوق داده است . هرچند که ماهیت برخی از مشاغل با فضای دورکاری همخوانی ندارد

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی شاخص اقتصاد، روح الله شیخ ابومسعودی در دوره آموزش مجازی حمایت از نیروی کار و بهره وری در عصر کرونا به همت مرکز متسا اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان ارزش منابع انسانی در گذر از بحران کرونا پیرامون ملزومات حضور کارکنان در محل کار افزود: تب سنجی، بررسی اکسیژن خون، ضدعفونی در مرحله پذیرش و در اختیار قرار دادن ماسک و دستکش از مهم ترین اقداماتی است که سازمان می تواند برای کارکنان حاضر در محل انجام دهد. به عبارتی اینها خط مقدم مبارزه با شیوع بیماری کرونا در فضای کار محسوب می شوند.

وی ادامه داد: از طرفی دورکاری از ضروریات اجتناب ناپذیر فضای کارمندی در زمان شیوع بیماری کرونا است. هرچند دورکاری می تواند محاسن و معایبی را به دنبال داشته باشد. ایشان پیرامون مزایای دورکاری به بررسی ابعاد اجتماعی، سازمانی و فردی پرداخت .

شیخ ابومسعودی گفت: با ایجاد فرهنگ دورکاری می توانیم خروجی کارمندان را معیار و ملاک پرداخت دستمزد قرار دهیم. این در شرایطی است که متاسفانه امروزه ملاک پرداخت حقوق، میزان ساعت حضور کارکنان در محل کار است. معضلی که تهدید بیماری کرونا می تواند آن را به فرصت بهره مندی از دورکاری برای سازمان مبدل سازد و حتی افراد بیشتری را در مشاغل مختلف به کار گیرد.

وی پیرامون معایب دورکاری به انزوای اجتماعی کارکنان اشاره کرد و آن را در دراز مدت مخرب دانست. ایشان همچنین افزایش بی اعتمادی مدیران به کارکنان را یکی از معضلات دورکاری ارزیابی کردند.

این مدرس دانشگاه گفت: به طور کلی نمی توان دورکاری را مثبت یا منفی ارزیابی نمود و این موضوع به روحیه شاغلین، سطح سواد آنها و ماهیت شغلشان باز می گردد. هرچند با توجه به فضای فعلی جهان استفاده از تکنولوژی های دورکاری اجتناب ناپذیر است.

وی پیرامون استرس های حاصل از دورکاری، تصریح کرد: انزوا از محیط کار موجب ایجاد استرس خواهد شد. از این رو مدیر منابع انسانی موظف است که فضای پویای کار را حفظ نماید و به کارکنان این اطمینان را بدهد که عدم حضور شما در کار، موقعیت شما را از بین نخواهد برد.

شیخ ابومسعودی تاکید کرد: حفظ ارتباط مستمر از طریق فضای مجازی با مشتریان از مهم ترین استراتژی های موفقیت در فضای شیوع بیماری کرونا محسوب می شود. چراکه حفظ مشتری قدیمی به مراتب هزینه های کمتری نسبت به جذب مشتری جدید ایجاد می کند.

وی بیان داشت: شبکه سازی و تیم سازی در فضای مجازی و طبقه بندی کارها به ابعاد کوچک تر و واگذاری آن ها به نقش های تیمی، شاه کلید موفقیت در افزایش بهره وری کارکنان دورکار است.

این مدرس دانشگاه پیرامون اهمیت زنجیره تامین در شرایط کرونا افزود: چابکی در پیدا کردن تامین کنندگان یکی از مهم ترین وظایف کارکنان در بخش زنجیره تامین محسوب می شود لذا شرکتی که نتواند به موقع و سریع مواد اولیه  خود را تامین نماید از گردونه رقابت حفظ خواهد شد.

وی در خاتمه تاکید کرد: در کنار تمامی معایب شیوع کرونا، فرصت های بی نظیری در فضای کسب و کار خلق شدند که به موجب آن افراد زیادی خلاقانه کسب و کار خود را توسعه دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.