پدیده چین هراسی، صنعت سنگ را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد

11

مسوول کمیته سنگ های تزیینی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان گفت:پدیده متهم کردن چین به عامل شیوع کرونا در قوت گرفتن احتمال حرکت ترمینال سنگ دنیا از چین به مقاصد اروپایی و هند بسیار موثر است.

به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمدرضا بصیری در نخستین جلسه کمیته سنگ های تزیینی ضمن تشریح گزارش «چگونه ساختار بیداری اقتصادی را در ماه اول در سازمان ایجاد کنیم؟» گفت: این گزارش توسط ستاد توانمندسازی و مدیریت عصر کرونا در اتاق و واحد توسعه کسب وکار اتاق بازرگانی با مشارکت دانشگاه های استان در راستای بهبود زیست بوم کسب وکار تهیه شده است.

وی با استناد به این گزارش، حفاظت از کارکنان از طریق غربالگری، استفاده از تجهیزات سلامتی لازم، افزایش سیستم دورکاری و ایجاد انعطاف برای جبران خسارات وارده را مهم دانست و بر همکاری حداکثری کارخانجات با معادن به منظور کاهش آثار سوء ویروس کرونا تاکید کرد و افزود: استفاده کارخانه ها از قراردادهای مشارکتی، با معادن هم در تامین نقدینگی و هم زنجیره تامین آنها بسیار موثر است.

مسوول کمیته سنگ های تزیینی تمایل کارخانجات به خرید از معادن در شرایط کنونی را موجب بروز مشکلاتی برای معدن داران دانست و بهینه سازی ظرفیت تولید و پرهیز از تولیدات زیاد و بدون سفارش را مهم ارزیابی کرد و گفت : در دوران پسا کرونا به دلیل تغییر فرهنگ مصرف باید به گونه ای برنامه ریزی نمود که تولیدات اضافه گریبانگیر صاحبان کسب و کار نشود.

بصیری تجهیز سیستم ها، نظارت دقیق بر موجودی انبار، سرعت دهی به خدمات پشتیبانی و اداری را نیز مهم دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون در آستانه افزایش قیمت نهاده ها، ماشین آلات و تجهیزات معدنی هستیم، بازنگری منابع تامین از اهمیت زیادی برخوردار است.

 مسوول کمیته سنگ های تزیینی همچنین بر ضرورت تمرکز دقیق بر موجودی کالای آماده بارگیری و توسعه فعالیت در فضای مجازی برای نزدیک تر شدن به مصرف کننده نهایی تاکید کرد.

بصیری توجه ویژه به پروتکل های ابلاغی وزارت صمت و بهداشت، رعایت اصول فاصله گذاری، ایجاد زیرساخت های فضای مجازی و تدوین سناریو برای ادامه شرایط بحران  را نیز مهم دانست و گفت: بر اساس گزارش مکنزی چنانچه رکود موجود حالت پایدار پیدا کند، دنیا از تولید کالاهای لوکس به سمت کالاهای مصرفی حرکت خواهد کرد و با توجه به اینکه در کشورمان به دلیل عدم امکان صادرات سنگبری ها توجه ویژه به بازار داخل داشته و بر تولید کالاهای لوکس متمرکز شده اند، این مهم را باید مورد توجه قرار دهند.

وی پدیده متهم کردن چین به عامل شیوع کرونا را در قوت گرفتن احتمال حرکت ترمینال سنگ دنیا از چین به مقاصد اروپایی و هند را  موثر دانست.

بصیری در ادامه ایجاد تعامل میان ایمیدرو و صنعت سنگ را از مهم ترین اقدامات کمیسیون معادن دانست و افزود: بر اساس توافق صورت گرفته امکان واردات ماشین آلات از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری معادن میسر شده است، همچنین حمایت مالی این مجموعه از پایان نامه های دانشجویی و ایجاد ساز و کاری برای سهیم نمودن ایمیدور در امور بازرگانی معادن از دیگر اقدامات کمیسیون معادن برای بهبود وضعیت معدنکاران بوده است.

حسام الدین فرهادی، مشاور کمیسیون معادن نیز با تاکید بر اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از سال آینده دنیای جدیدی را تجربه خواهیم کرد، گفت: صاحبان کسب و کار در این شرایط با یک برنامه ریزی صحیح و حساب شده می توانند تغییرات مثبتی در کسب و کار خود ایجاد کنند. وی عدم تطابق با شرایط جدید را موجب حذف صاحبان کسب و کار از بازار دانست.

حسین حاجی آبادی عضو کمیته سنگ های تزیینی در ادامه این جلسه گفت: در زمان اوج شیوع ویروس کرونا فعالیت واحد بازرگانی تعطیل و برای پرسنل آموزش بازاریابی و بازرگانی برگزار شد. همچنین محصولات تولیدی شرکت نیز تا رسیدن به مشتری مشمول بیمه شد. وی در پایان با توجه به مشکلات حمل و نقل دریایی درخواست نمود تا از طریق اتاق بازرگانی درخواستی درخصوص تسهیل شرایط حمل و نقل ارسال شود.

سجاد قاسمی دیگر عضو کمیته در این جلسه گفت:  شرکت های که در شرایط کرونا هوشمندانه عمل می کنند نه تنها مشتریان خود را حفظ می کنند بلکه به تعداد آنها نیز می افزایند. در شزایط کنونی سفارشات از واحد فرآوری وجود دارد ولی هنوز معادن فعالیت سابق خود را شروع نکرده اند.

داودی عضو کمیته سنگ های تزیینی در اددامه گفت: بازرسی شبانه روزی از خطوط تولید و کیفیت محصولات و همچنین ارسال تصاویر و فیلم های مستند از واحد فرآوری برای مشتریان در قبل از شرایط کرونا باعث شد تا در مدت شیوع ویروس و محدودیت سفر مشتریان حفظ شوند و در جریان کیفیت محصولات تولیدی باشند. کشورهای حوزه های خلیج فارس و آفریقا فعلا از چین خرید نمی کنند و شرکت های ایرانی که در این مدت فعال بودند می توانستند با کمی هوشمندی مشتریان جدید را جذب نمایند.

علیرضا عقیلی دیگر عضو کمیته تصریح کرد: پیشنهاد می شود معادنی که از مراکز شهری دور هستند سیستم های کنترل و نظارت اینترنتی را اجرا نمایند. همچنین معادن و واحدهای فرآوری سنگ تزئینی درخصوص تولید محتوا، تجارت الکترونیک، بازاریابی های الکترونیک و مالکیت معنوی و ثبت نام تجاری فعالیت بیشتری داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.