پروفسور جعفری در وبینار گردشگری دانشگاه یوروپیا :برای احیای صنعت گردشگری رقبا باید با هم متحد شوند

20

وبیناری(سمینار مجازی) با عنوان بازآفرینی گردشگری؛ چشم انداز بین کشورها در خصوص شرایط کنونی گردشگری در بحران کرونا  به همت دانشگاه یوروپیا مادرید اسپانیا با حضور فیلیپ پیرس از دانشگاه استرالیا، جعفر جعفری از دانشگاه ویسکنسین جنوبی آمریکا، ماریو کاندلس  مدیر هتل اسپیناس  تهران و مهدی راست قلم فعال گردشگری از اتاق بازرگانی اصفهان و جمعی از فعالان کشوری از سراسر جهان برگزار شد.

مقاصد و جذابیتهای جدیدی برای گردشگری داخلی تعریف شود

فیلیپ پیرس استاد دانشگاه و فعال گردشگری از  دانشگاه ایالتی استرالیا در این وبینار به  ارایه  اطلاعات دقیقی از وضعیت کنونی استرالیا در مواجه با کرونا ویروس پرداخت و گفت:استرالیا به تنهایی از کل قاره اروپا بزرگترست  اما به هیچ وجه مقیاس صنعت گردشگری آن با قاره اروپا قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد:دو مقصد گردشگر فرست به استرالیا شامل چین و اروپا به شدت تحت تاثیر کرونا ویروس بوده و به صنعت حمل و نقل هوایی و پذیرایی آسیب بسیار خورده است.

وی خاطر نشان کرد: در مدت چهار روز در کل قاره نزدیک به دو میلیون نفر افت جابجایی مشاهده شده و در روزهایی به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد: بعد از این شرایط و بواسطه اوضاع نسبتا خوب دولت استرالیا مقرر شد تا حمایت های مطلوبی از فعالین این صنعت توسط بخش دولتی صورت پذیرد و تا برگشت روندهای قبلی، تاکید بر توسعه گردشگری داخلی قرار گیرد.

وی خواستار ایجاد منطقه امن اقیانوسی برای سفرهای درون کشوری و بلند مدت برای بازگشایی مقاصد بین المللی شد و گفت: اما آیا خواست ما رسیدن به وضعیت پیش از کرونا است و خواستار یک رشد سریع و شتابنده هستیم؟ 

پیرس خاطر نشان کرد: آن شکل از گردشگری (پیش از کرونا) بسیار شکننده بوده است و بازگشت به قله قبلی نباید مجدد هدف قرار گیرد. با ترویج و انتخاب گونه های جدید گردشگری ( بدور از گردشگری انبوه) باید مقاصد و جذابیتهای جدیدی برای گردشگری ترسیم کرد.

انگیزه فعالان صنعت گردشگری باید تقویت شود

یک فعال صنعت گردشگری از هند نسبت به شرایط این کشور  ابراز تردیدکرد و گفت:  اطلاعات جامعی از وضعیت هند در دسترس نیست زیرا در بسیاری از نقاط پرجمعیت و دور افتاده هند امکانات کافی وجود ندارد.

وی گفت: کشور هند نیز از آسیب کرونا بر صنعت گردشگری مصون نبوده و بخش حمل و نقل و اقامتگاهی ضربه بزرگی خورده است که امکان جبران آن در کوتاه مدت نیست.

وی  خاطر نشان کرد:اصلی ترین عامل تلاش مضاعف و برگشت به روند قبلی ایجاد انگیزه و امید برای فعالین این بخش است. همه در یک قایق نشسته اما چشم های همه به توریست هاست .

وی اضافه کرد:درصورتی که باید برای رونق مجدد، فعالین صنعت گردشگری نیز باید تلاش فعالانه کرده و همه ذینفعان گام واحد بردارند.

برای احیای صنعت گردشگری همه رقبا باید با هم متحد شوند

جعفر جعفری استاد دانشگاه در رشته گردشگری در این جلسه مجازی  گفت: سه بخش دولتی، فعالین اقتصادی و نهایتا گردشگران سه شریک عمده در این اتفاق محسوب می شوند.

 وی تصریح کرد:سال ها طول کشید تا وضعیت گردشگری به شرایط رونق قبل از کرونا رسیده بود  و با بحران کنونی بازگشت مجدد این روند زمان بر خواهد بود و نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت همه بنگاه های گردشگری در دنیا بطور چابک، احیا و سرپا شوند.

وی تاکید کرد: از معدود زمان هایی است که برای پیروزی در رقابت، همه رقبا باید با هم همکاری کنند .

جعفری با تاکید و ادامه بحث پیرس اشاره کرد که مگا مارکتها (همچون چین) باید از شکل توریسم انبوه فاصله گرفته و فراغت های مبتنی بر طبیعت را با رعایت اهداف پایداری ترویج کنند. باید بر اساس ظرفیت برد، ماموریت جدیدی برای مقاصد جدید تعریف و به بازآفرینی شکل پایدار گردشگری کمک کرد.

تقلیل ظرفیت سرویس دهی و جلب اعتماد گردشگران راهکار بقای گردشگری

 ماریو کاندلس  مدیر هتل اسپیناس تهران در این وبینار تصریح کرد: دو بخش را باید در نظر داشت یکی بخش عرضه و دیگری بخش  تقاضا.

 وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی از هر بخشی که شروع کنیم با چرخه مشکلات مواجه خواهیم شد و جهت احیا توپ در سمت زمین مقابل خواهد افتاد.

کاندلس تنظیم و تدوین دستورالعمل های بهداشتی لازم الاجرا که منجر به صدور گواهینامه سلامت  شود. این گواهی باعث ایجاد اعتماد در سمت تقاضا از سمت عرضه می شود.

وی تقلیل ظرفیت سرویس دهی (حمل و نقل و اقامتی و پذیرایی) به نصف یا دو سوم از کل با رعایت فاصله فیزیکی،کاستن از صندلی های حمل و نقل ،تخصیص اتاق هتلی بصورت یک در میان و  کاهش پرسنل (تعداد و حقوق) هتل ها به عنوان راهکارهایست که می تواند به صنعت گردشگری کمک کند.

کاندلس تاکید کرد:  تنها راه نجات گردشگری بازگشت به مسیر قبلی است.

وی اشاره کرد بین ایده آل گرایی دانشگاهی و واقع بینی بازار تفاوتهای زیادی وجود دارد و بسیاری از شاخصهای اقتصادی تحت تاثیر بازار بزرگ گردشگری در دنیا رقم می خورد. 

 وی بیان داشت: اگرچه توسعه شکل های جدید گردشگری تامین کننده نیاز بخشی از بازار تقاضا است اما سهم اشتغال سرمایه گذاری و  بسیاری دیگر از گردش های اقتصادی در توسعه گردشگری انبوه نهفته که نمی توان از آن عبور  ،GDP کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.