چارچوب پاسخگویی شرکت‌های صنعتی پیشرفته در برابر ویروس کرونا

17

با چالش‌هایی که ویروس کرونا برای نظام سلامت و اقتصاد ایجاد کرده است، شرکت‌های صنعتی پیشرفته به دنبال استراتژی‌هایی هستند تا برای این شرایط وخیم که به سمت بدتر شدن می‌رود برنامه‌ای داشته باشند

به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد، مقاله زیر حاصل کار مشترک، تحقیقاتی و اندیشه های توماس باومگارتنر شریک ارشد در دفتر مکینزی در وین، برند هاید در دفتر کلن، یاکوب فلایشمن مشاور دفتر مونیخ و هایکه فرویند شریک این دفتر و دومینیک لوکزاک شریک ما در دفتر توکیو است که بر روی شرکت‌های صنعتی پیشرفته در بحث کروناست که بگفته آنان تاثیرات کووید – ۱۹  تا روز ۲۰ مارس ۲۰۲۰  به‌روزرسانی می‌ شود..

کووید-۱۹ به سرعت در حال پخش شدن در سراسر جهان است و نظام سلامت را با مشکل روبه‌رو کرده و یک تراژدی انسانی را رقم می‌زند. تعداد بیماران جدید ویروس کرونا (SARS-CoV-2) در چین، جایی که بیماری از آن شروع شده، سر به فلک گذاشته است ولی در عین حال کشورهای دیگر نیز افزایش شیوع بیماری را گزارش کرده‌اند. وضعیت هرروز تغییر کرده و دولت‌ها را به اعلام قرنطینه، اعمال محدودیت ترافیکی و اقدامات دیگری برای به حداقل رساندن خطر وامی‌دارد.

با اینکه سلامت بیماران از همه چیز مهم‌تر است، مدیران شرکت‌ها در حال ارزیابی تاثیرات کووید-۱۹ روی کسب‌وکار خود هستند که مشکلات حاصل از تعطیلی کارخانه‌ها، حقوق از دست رفته کارکنان و کمبود محصول را شامل می‌شود. تاثیرات اقتصادی این‌چنینی می‌تواند برای شرکت‌های صنعتی پیشرفته از جمله شرکت‌های الکترونیکی، خودروسازی و هوافضا، با توجه به نقش آن‌ها در جهان و پیچیدگی و چندلایه بودن زنجیره تامین‌شان، اثرات اقتصادی شدیدی داشته باشد. برخی شرکت‌های صنعتی پیشرفته الگوی فروشی را دنبال می‌کنند که نیازمند تماس انسانی است (مثلاً نمایشگاه‌های خودرو) که باعث می‌شود مراجعه‌کنندگان کمتری داشته باشند.

شرکت‌های صنعتی پیشرفته وخامت اوضاع را درک می‌کنند و تغییراتی را اعمال کرده‌اند که در حین گسترش اجتناب‌ناپذیر کووید-۱۹ فعالیت خود را ادامه دهند. پیشنهادات ما برای اقدامات فوری و میان‌مدت به پنج حوزه تقسیم می‌شود.

 این پیشنهادات به شرکت‌ها کمک می‌کنند برنامه‌ریزی قبلی داشته باشند، اولویت تعیین کنند و وقتی در زنجیره تامین مشکلی پیش می‌آید یا ظرفیت تولید کاهش می‌یابد بتوانند خیلی زود راه‌حلی برای آن پیدا کنند. ما این پیشنهادات را ارائه می‌کنیم تا در برنامه‌ریزی بلندمدت و تلاش برای ازسرگیری فعالیت به شرکت‌های صنعتی پیشرفته کمک کنیم.

شرکت‌های صنعتی پیشرفته باید پاسخی سریع و قاطع برای تهدید کووید-۱۹ ارائه کنند

ایجاد مرکز کنترل

مرکز کنترل

هدایت سازمان، عملکرد اطلاعاتی، مدیریت مخاطرات و واکنش‌ها، هماهنگ کردن سهامداران

نظارت و حفاظت از زنجیره تامین

درک مخاطرات زنجیره تامین و انجام اقداماتی برای رسیدگی به مشکلات

سازگار کردن بازاریابی و فروش

شناسایی و کم کردن مخاطرات ناشی از کاهش فروش و در عین حال برطرف کردن نیازهای حیاتی مشتری

رسیدگی به وضعیت اقتصادی

بهبود نقدینگی، کاهش هزینه‌ها و محافظت از سایر اعضای اکوسیستم

محافظت از کارکنان

دادن اهمیت ویژه به سلامت کارکنان و تنظیم کردن میزان تولید به مقدار مورد نیاز

ایجاد مرکز کنترل برای هدایت سازمان در دوره بحران

شرکت‌های صنعتی پیشرفته به یک مرکز کنترل نیاز دارند (گروهی اختصاصی در مرکزیت) که واکنش شرکت به کووید-۱۹ را در واحدهای کاری مختلف هماهنگ کند. این گروه اجرایی چندمنظوره باید قدرت تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم را داشته باشد. مرکز کنترل می‌تواند روی انجام فعالیت‌های زیر تمرکز کند:

  • ایجاد نقشه خطر. مدیران مرکز کنترل باید با استفاده از ابزار دیجیتال نقشه خطر را ایجاد کنند که داده‌های آن به صورت آنی از منابع داخلی و عمومی فراهم شود. برای مثال نقشه خطر می‌تواند گسترش بیماری در بازارهای صادراتی مهم، نرخ غیبت کارکنان در هر محل، تعداد مراجعه‌کنندگان به فروشگاه‌ها و مشکلات زنجیره تامین را ثبت کند.
  • تهیه گزارش مخاطرات. نقشه خطر بسیاری از مخاطرات را نشان می‌دهد، اما همه موارد مهم را شامل نمی‌شود. اگر افراد یا گروه‌ها از خطر دیگری آگاه شوند می‌توانند فوراً اطلاعات را در پایگاه داده‌ای که برای تمام کارکنان مهم قابل دسترسی است ثبت کنند تا مرکز کنترل به سرعت اقداماتی را برای آن‌ها انجام دهد.
  • آماده‌سازی یک برنامه جامع. مرکز کنترل از تمامی نواحی و افراد تحت تاثیر، گزارش‌هایی دریافت خواهد کرد که ایده‌آل آن حداقل هفته‌ای دو بار است. سپس مدیران می‌توانند از این گزارش‌ها در برنامه خود استفاده کنند تا مطمئن شوند تمامی گروه‌ها همگام با یکدیگر عمل کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ می‌کنند.

جلسات مرکز کنترل معمولاً آرام پیش می‌روند و از اصولی استفاده می‌کنند که تشریفات اداری را در تصمیم‌گیری خود دخیل نکنند. این امر شفافیت کاری را بهبود می‌بخشد و اخبار به‌روز در مورد مخاطرات بالقوه کووید-۱۹ و تصمیمات شرکت را در اختیار کارکنان، تامین‌کنندگان، مشتریان و سهامداران قرار می‌دهد.

محافظت از کارکنان

شرکت‌ها در تلاش هستند که از سلامت کارکنان خود محافظت کنند و اطلاعات مرتبط با خطرات بالقوه را فوراً در سازمان خود منتشر کنند. بخش صنایع پیشرفته نیز از این قاعده مستثنی نیست و کسب‌وکارها اقداماتی از قبیل تقسیم کردن شیفت برای به حداقل رساندن تماس کارکنان، توزیع اقلام بهداشتی، پرهیز از مسافرت، نظارت بر سلامت کارکنان در محل و ضدعفونی کردن محل کار را انجام می‌دهند. اقدامات دقیقی که باید انجام شود ممکن است بر اساس وظایف، محل کار و شرکت متفاوت باشد. برخی اقداماتی که می‌تواند به شکل عمومی مفید باشد عبارت است از:

  • ایجاد برنامه‌های احتیاطی که توضیح می‌دهند در شرایط مختلف چه اقداماتی باید انجام داد؛ مثلاً اگر اعضای گروه مبتلا شدند مدیران چه واکنشی باید نشان دهند.
  • فراهم کردن امکان دورکاری با استفاده از ابزار همکاری از راه دور.
  • به‌روزرسانی شیوه فعالیت شرکت؛ از پروتکل‌های ایمنی تا ساعات کاری و سرعت بخشیدن به فرایندها در شرایطی که شرکت از وضعیت استاندارد خود دور شده باشد.

از آنجایی که امنیت کارکنان از هر چیزی مهم‌تر است برخی تاسیسات ظرفیت کاری خود را کاهش می‌دهند یا ممکن است تامین‌کنندگان به موقع مواد لازم را تحویل ندهند. واکنش آن‌ها به چنین شرایطی بسیار مهم است و کمک می‌کند شرایط بازگشت به حالت عادی فراهم شود. برای مثال اگر ظرفیت تولید کاهش یابد، شرکت می‌تواند با در نظر گرفتن عواملی مثل اهمیت استراتژیک هر مشتری، احتمال کمیاب شدن محصولات و کاهش احتمالی درآمد، تولید محصولات را اولویت‌بندی کند. مدیران بخش تولید، زنجیره تامین و کارکنان بازاریابی و فروش در این تصمیمات با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

نظارت و حفاظت از زنجیره تامین

شرکت‌های صنعتی پیشرفته زنجیره تامین بزرگ و پیچیده‌ای دارند که چند قاره و صدها هزار فروشنده را دربرمی‌گیرد. ممکن است مدیران شرکت، به جز تامین‌کنندگان مستقیم اطلاعات زیادی در مورد تامین مواد نداشته باشند؛ اما با درهم‌گسیختگی تولید در سراسر جهان به خاطر کووید-۱۹، شفافیت بیشتری لازم است. برای مثال تولیدکنندگان قطعات خودرو نمی‌دانند آیا تامین‌کننده درزگیر شیشه در حال فعالیت است یا خیر؛ علاوه بر این باید در مورد شرکت‌هایی که لاستیک مورد نیاز آن شرکت را تامین می‌کنند نیز اطلاعات کسب کنند.

شرکت‌ها وقت کافی ندارند که تمامی امکانات مورد نیاز را مهیا کنند اما می‌توانند گام‌های مهمی بردارند. اول از همه می‌توانند با تامین کنندگان مستقیم خود ارتباط نزدیک برقرار کنند تا در مورد ظرفیت تولید و مشکلات احتمالی آن‌ها اطلاعاتی به دست بیاورند. به دست آوردن این اطلاعات امری ضروری است. با توجه به طول زنجیره تامین، تاثیرات مشکلاتی که از ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شده ممکن است به مدت چند ماه احساس نشود. در حالت ایده‌آل، شرکت‌ها و تامین‌کنندگان مستقیم آن‌ها می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و زمان مورد نیاز برای تولید و مشکلات بالقوه را شناسایی کنند.

از اقدامات دیگری که شرکت‌ها می‌توانند برای جبران کسری‌ها انجام دهند می‌توان به از پیش رزرو کردن ظرفیت حمل‌ونقل، انبار کردن قطعات مهم، خرید اجزای مورد نیاز فروشندگان مستقیم و برنامه‌ریزی برای استفاده از موجودی بازار اشاره کرد.

سازگار کردن بازاریابی و فروش برای هماهنگی با رفتارهای جدید مشتری

ارتباط رو در رو برای انجام بسیاری از خریدها لازم است؛ بخصوص در بخش خودروسازی که مرسوم است مشتری برای کسب اطلاعات، در نظر گرفتن گزینه‌ها و ارزیابی مدل‌های موجود با فروشنده تعامل گسترده‌ای داشته باشد. کووید-۱۹ این روابط را تغییر داده و در مواردی دچار مشکل کرده است، چرا که عده زیادی به صورت داوطلبانه یا به خاطر قرنطینه و محدودیت ترافیکی در خانه می‌مانند. شرکت‌های خودروسازی برای ارائه خدمات به این مناطق می‌توانند کانال‌های بازاریابی و فروش آنلاین خود را تقویت کنند؛ مثلاً به مشتریان و فروشندگان این امکان را بدهند که خودرو را به صورت آنلاین خرید و فروش کنند.

برای بسیاری از مشتریان اطلاعات آنلاین جای سوار شدن به خودرو و امتحان کردن آن را پر نمی‌کند. در چنین مواقعی شرکت‌های خودروسازی می‌توانند از نمایندگی خود حمایت کنند تا خودرو را برای امتحان کردن درب منزل مشتری ببرند. چنین استراتژی‌هایی تماس انسانی را محدود کرده و در عین حال تجربه خرید مورد نیاز مشتری را در اختیار او قرار می‌دهد.

چرا کووید-۱۹ می‌تواند به شکل ویژه‌ای برای شرکت ‌های صنعتی پیشرفته چالش‌برانگیز باشد

کووید-۱۹ تمامی بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما عوامل زیر می‌تواند مشکلات شرکت‌های صنعتی پیشرفته را تشدید کند:

  • عدم شفافیت زنجیره تامین با گذشتن از فروشندگان مستقیم که پیش‌بینی مشکلات بالقوه را دشوار می‌کند.
  • تاثیرات جهانی پیچیده که ارائه راه‌حل سازمان‌یافته را دشوار می‌کند.
  • الگوی فروش خودرو که بازدید از نمایندگی و امتحان کردن خودرو را شامل می‌شود که اگر مشتری نتواند خانه را ترک کند یا به صورت داوطلبانه در خانه مانده باشد، چالش‌برانگیز یا غیرممکن خواهد بود.

رسیدگی به وضعیت اقتصادی

کووید-۱۹ با افزایش هزینه‌های تهیه و تدارک و هزینه سرمایه و همچنین منصرف کردن مشتری از انجام خرید، بر سوددهی و نقدینگی تاثیر می‌گذارد. در برخی موارد این عواقب کاملاً مشهود هستند.

با توجه به چالش‌های پیش رو، شرکت‌ها در هر زمان ممکن تلاش می‌کنند نقدشوندگی خود را بهبود ببخشند و برای این کار با تامین‌کنندگان مذاکره می‌کنند، به مشتریان پیشنهادات پیش‌فروش ارائه می‌کنند و از بانک‌ها درخواست می‌کنند که مهلت پرداخت را تمدید کنند. کنترل هزینه‌ها به شکل ویژه‌ای حائز اهمیت است و شرکت‌ها می‌توانند برای افزایش شفافیت، هزینه‌های خود را کنترل کنند. در حالت ایده‌آل، مدیران اصلی چند هفته یکبار برنامه مخارج را مرور کرده و در آن تغییراتی ایجاد می‌کنند؛ مثلاً هزینه‌های تبلیغات بیلبوردی را در مناطق قرنطینه شده و مسیرهای کم ترافیک کاهش می‌دهند، همچنین مدیران اصلی می‌توانند درخواست‌های مالی جدید را در جلسات روزانه یا هفتگی مرور کنند و همیشه در نظر داشته باشند که آیا کووید-۱۹ روی بازده سرمایه‌گذاری آن‌ها تاثیر خواهد داشت یا خیر. با نگرانی‌هایی که در رابطه با سودآوری وجود دارد، مدیران باید هنگام تایید هزینه‌های جدید با احتیاط عمل کنند.

شرکت‌های صنعتی پیشرفته باید به خاطر کووید-۱۹ رویکردهای بازاریابی و فروش خود را تغییر دهند

در رابطه با اهداف میان‌مدت هماهنگی استراتژیک صورت گیرد

مدیران می‌توانند تولید محصولات گران‌قیمتی را که بازده سرمایه فوری و موثر ندارند به تعویق بیاندازند

مدیران می‌توانند در بلندمدت به دنبال فرصت‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و مرور اهداف استراتژیک باشند. برای مثال می‌توانند تولید محصولات پرهزینه‌ای را که در سال مالی آینده سودآوری چندانی نخواهد داشت به تعویق بیاندازند.

شرکت‌های صنعتی پیشرفته برای حفاظت از اکوسیستم خود باید محدودیت‌ها را کنار بزنند. مثلاً شرکت‌های خودروسازی با حمایت از نمایندگان خود و با آسان گرفتن شرایط پرداخت، به وضعیت اقتصادی آن‌ها کمک کنند یا به تامین‌کنندگان اجازه دهند که قیمت‌های خود را افزایش داده و به فعالیت خود ادامه دهند.

در ماه‌های آینده تاثیرات دیگر کووید-۱۹ مشاهده خواهد شد اما شرکت‌های صنعتی پیشرفته باید برای محافظت از کارکنان، مشتریان و سایر اعضای اکوسیستم خود سریع عمل کنند. پیشنهادات مطرح شده در این مقاله گام اولیه‌ای را نشان می‌دهد که می‌تواند خسارت را به حداقل برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.