رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در نشست هم اندیشی هیات نمایندگان اتاق با مدیران منتخب رسانه های استان اصفهان گفت: ما بدون یک رسانه اثرگذار و آگاه نمی توانیم به توسعه اقتصادی، صنعتی و رونق گردشگری دست یابیم.
به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد، مسعود گلشیرازی در این نشست افزود: رسانه ها باید در شرایط کنونی با آگاهی بخشی و آگاه سازی جامعه، اثرات گردشگری را بر اقتصاد چامعه نهادینه کنند و این میسر نمی شود مگر اینکه آنها با استفاده از نظرات کارشناسی بر مبنای عقلانیت و خرد بخش خصوصی، سازوکاری اتخاذ کنند تا هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم معیشت و رفاه جامعه بهبود یابد.
وی گفت: اتاق بازرگانی اصفهان هرم ساختاری و رفتاری خود را با کمک اسناد بالادستی و سند چشم انداز توسعه و نیز بهبود وضعیت اقتصادی جامعه پایه گذاری کرده، از این رو ضروری است تا رسانه ها با تبیین این اهداف و برای آگاه سازی جامعه در کنار بخش خصوصی باشند.
گلشیرازی همچنین تاکید کرد: اصفهان صنعتی در صورتی وارد دوران فراصنعتی خواهد شد و زیربنای سرمایه گذاری چند دهه گذشته به جریانی زنده تبدیل میشود و بحران امنیتی پیش رو به جهت بیکاری را میتوان مدیریت کرد که صادرات مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اقتصاد باید درونزا، برون نگر، دانا محور و مردمی باشد. همچنین سند چشم انداز استان میگوید باید توسعه صنعتی، گردشگری، علمی و توجه به حوزه صنعت دانش بنیان صورت بگیرد و سپس بر روی تقاضا کار شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ارزش ناخالص داخلی استان اصفهان مربوط به بخش خدمات است، تاکید کرد: برای رونق گردشگری نه تنها صاحبان ذینفع این حوزه شامل هتلداران و رستوران داران باید مورد توجه قرار گیرند؛ بلکه آحاد مردم باید از تاثیر اقتصادی گردشگری بر درآمد جامعه آگاه باشند.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال برای جوانان باعث کاهش آسیبهای اجتماعی میشود و از سویی با وجود این آسیب ها و فقر، امنیت و عدالت نیز در جامعه برقرار نخواهد شد.
گلشیرازی افزود: تا زمانی که چشم اندازها مشخص و ساختار مناسب برای آن تعریف نشود، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد؛ زیرا جامعه جوان ما نیازمند شغل است.
وی با اشاره به اینکه محور صنعت از اولویتهای توسعه استان اصفهان به شمار می رود، گفت: شرط صنعتی بودن، داشتن بازار است، از این رو باید به رونق کسب وکار ارزان توجه کنیم و با آنکه صنایعی در چهار دهه گذشته ایجاد کرده ایم، اما همچنان نحوه صادرات ما با مشکل مواجه است.
گلشیرازی تصریح کرد: تا صادرات و بازار نداشته باشیم، صنعت ما حرکت نمی کند، در نتیجه اقتصاد ما هم رونق پیدا نمی کند. از این رو، اتاق بازرگانی اصفهان اقدام به تربیت بازرگانان کوچک و نوجوان نموده تا شرایط برابری را برای آحاد جامعه فراهم آورد و آینده اقتصاد را با تربیت تجار موفق و متخصص تضمین کند.
وی گفت: در شرایط کنونی به تبیین درست، بجا، بموقع و حمایت چندجانبه نیاز داریم. از این رو باید امید و همگرایی و همراهی در جامعه ایجاد شود، که رسانهها در این راستا نقش مهمی را ایفا میکنند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه رسانه ها باید نظام ارتباطی بین بخش خصوصی و مردم را برقرار کنند، اظهار کرد: باید موضوعات مبتلابه حوزه اقتصاد را شناسایی و با کمک رسانهها همگرایی را در صنایع نهادینه کنیم.

بیش از ۵۰ خدمت به اعضا
محمدرضا رجالی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به مشکلات جامعه در شرایط کنونی گفت: اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به شرایط کشور، خدمات به اعضا را از ۲۶ به بیش از ۵۰ خدمت افزایش داده است تا آنها با تولید و عرضه و صادرات محصولات خود در بازار بتوانند برای کشور درآمدزا باشند.
وی همچنین از رسانه ها خواست با ارائه تصویری درست از کارآفرینان دلسوز، به اقتصاد کشور کمک کنند.

در محتوای رسانهها ضعف اساسی وجود دارد
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به ضعف ارتباط با رسانهها گفت: در رسانهها به لحاظ محتوایی و تاثیرگذاری بر مخاطبان، ضعف و چالش اساسی وجود دارد.
علی کرباسی زاده افزود: مشارکت عمومی در ارتباط با رسانهها و سپس در محتوا و مخاطب و بخش عمومی ما دچار ضعف است، از این رو بنگاهداران و بخش خصوصی ابزار استفاده از رسانه را ضعیف میدانند.
وی ادامه داد: اگر رسانهها به لحاظ کیفی، تاثیرگذاری و محتوای موثر و نیز مخاطب شناسی فکری نکنند، تعاملها موثر نخواهد بود و در این راستا پیشنهاد می شود با برگزاری نشست های مشترک و دورهای، به دنبال تحول کمی و کیفی مطبوعات و رسانهها و انعکاس فعالیتهای اتاق بازرگانی و بنگاههای اقتصادی باشیم.
گفتنی است در این نشست که با حضور تعدادی از هیات نمایندگان و مشاوران رئیس اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، از محصولات اتاق نسل سوم اصفهان نیز رونمایی شد.