مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات انواع میوه و سبزی کشور در ۱۲ ماهه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشد ارزشی ۱۲ درصدی و رشد وزنی ۱۱.۵ درصدی داشته است که نشاندهنده قابلیتهای این حوزه در سبد صادرات بخش کشاورزی کشور است.
به گزارش پایگاه خبری شاخص اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری، با بیان اینکه تراز تجاری محصولات میوه و ترهبار، به رغم تحریمهای آمریکا و برخی محدودیتهای صادراتی، در سال گذشته مثبت بوده است، اظهار داشت: انواع میوه و ترهبار در ۱۲ ماهه سال ۹۸ به وزن بیش از ۴.۵ میلیون تن صادر شده است.
وی افزود: در سال گذشته مجموع صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به میزان ۵.۷ میلیارد دلار بوده که در این میان سهم میوه و ترهبار ۲۲ درصد از مجموع ارزش صادرات سال ۹۸ برآورد شده و رتبۀ نخست در سبد صادراتی را به خود اختصاص داده است.
بازاری با اشاره به تاثیر مثبت انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی اوراسیا بر افزایش صادرات میوه و ترهبار در سال ۹۸ گفت: صادرات میوه و ترهبار به برخی کشورهای عضو اتحادیه مذکور از جمله روسیه با ۸۹ درصد، قزاقستان با ۶ درصد و ارمنستان با ۴ درصد از نظر ارزشی نسبت به سال ۹۷ با رشد همراه بوده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال محدودیتهایی در ورود کالا توسط کشورهای هدف از جمله کشورهای همسایه ایران، سبب کندی روند صادرات میوه و ترهبار شده است، عنوان کرد: پیشبینی میشود تجارت در سال جاری دستخوش افت چشمگیری شود و طبیعتا” اهداف صادراتی ما نیز بینصیب از این محدودیتها نخواهد بود لیکن با اقدامات و پیگیریهای سازمان توسعه تجارت ایران و دستگاههای زیرمجموعه، تلاش اتاق بازرگانی در بخش بینالملل و همکاری و تلاشهای طرفهای تجاری در جهت مهار شیوع ویروس کرونا، بازگشایی مرزها به تدریج تجاری انجام شده و موجب رونق مبادلات تجاری میشود.
وی مسایل و مشکلات بانکی و انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور و نوسانات نرخ ارز در بخش صادرات محصولات میوه و ترهبار را از دیگر چالشهای پیش روی صادرات میوه و ترهبار دانست و گفت: گسترش روابط دیپلماتیک به منظور کمک به رفع تحریمها و ایجاد سیستم مبادلات بانکی مناسب با کشورهای هدف پیشنهاد میشود.
بازاری عدم وجود شرکتهای حمل و نقل بینالمللی توانمند در کشور، فقدان کانتینرهای یخچالدار کافی جهت حمل و نقل تخصصی محصولات کشاورزی، فقدان سامانههای شناسایی و ردیابی مبدا تولید و نوع ارقام و میزان تولید، بستهبندی نامناسب فراوردههای کشاورزی برای صادرات و بالا بودن قیمت مواد اولیه داخلی بستهبندی محصولات میوه و ترهبار، عدم دسترسی به حمل و نقل ریلی سراسری، عدم شناخت کامل بازارهای هدف بخش کشاورزی از سوی تولیدکنندگان و فعالان حوزه کشاورزی و هزینههای سربار در حمل هوایی و دریایی را از دیگر چالشهای فعلی و پیش روی صادرات میوه و ترهبار دانست که لازم است دستگاههای اجرایی ذیربط در راستای تحقق اهداف صادرات، پیگیری و برنامهریزی مورد نیاز را برای رفع موانع و چالشهای سر راه صادرات به عمل آورند.